Target Costing – czym właściwie jest?
Target Costing to nic innego jak rachunek kosztów docelowych, czyli narzędzie strategicznej rachunkowości zarządczej i strategicznego zarządzania powstałymi w działalności gospodarczej kosztami. Celem tych działań jest obniżenie kosztów określonego produktu w całym cyklu życia.Target Costing wykorzystuje się w szczególności przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek, w celu optymalizacji kosztów jakie przedsiębiorstwo ponosi w związku z już wytwarzanymi i sprzedawanymi produktami bądź wykonywanymi usługami w czasie planowania nowych procesów jednostki.
W skrócie można powiedzieć, że target costing wykorzystuje się w celu redukcji kosztów związanych z danym produktem.
Cały proces rachunku kosztów docelowych przebiega w czterech ściśle powiązanych ze sobą etapach:
I. Ustalenie dopuszczalnego kosztu produkty – allowable cost, czyli innymi słowy kosztu jaki został wyznaczony przez rynek.
II. Określenie docelowego kosztu produktu – target cost.
III. Ustalenie kosztów docelowych poszczególnych komponentów produktu.